Duurzaamheid

Als pionier op het gebied van duurzaamheid wil Henkel nieuwe oplossingen aandragen voor duurzame vooruitgang en zijn bedrijf op een verantwoorde en economisch succesvolle manier ontwikkelen. Dit omvat alle activiteiten van ons bedrijf – langs de hele waardeketen.

2030+ Sustainability Ambition Framework 

De duurzaamheidsstrategie van Henkel is een directe weerspiegeling van het engagement van het bedrijf voor “Purposeful Growth”. We streven ernaar meer waarde te creëren voor onze stakeholders, onze activiteiten op een verantwoorde en succesvolle manier te ontwikkelen en onze leidersrol op het gebied van duurzaamheid verder uit te bouwen.

Onze duurzaamheidsstrategie draait om de uitvoering van onze ambities door middel van concrete maatregelen en projecten. Met ons 2030+ Ambition Framework hebben we langetermijnambities ontwikkeld in de drie dimensies: regeneratieve planeetbloeiende gemeenschappen en betrouwbare partner.

ONS DOEL

Pioneers at heart for the good of generations. 

TRANSFORMATIONAL IMPACT FOR THE GOOD OF GENERATIONS



REGENERATIEVE PLANEET 
We streven naar een circulaire economie,een netto-nultoekomst en regeneratieve natuur.
 

 KLIMAAT 
Een net-zero bedrijf worden door de decarbonisatie van onze activiteiten en grondstoffen.

 CIRCULARITEIT 
Circulariteit verankeren met behulp van onze producten, verpakkingen en technologieën.

 NATUUR 
De biodiversiteit beschermen en herstellen met bijzondere aandacht voor bossen, lan en water dankzij verantwoord bronnenbeheer.
 

Producten



WELVARENDE GEMEENSCHAPPEN 
We helpen actief mee de levenskwaliteit van mensen te verbeteren dankzij onze business en merken.
 

 GELIJKHEID 
Diversiteit, gelijkheid en inclusie versterken, mensenrechten respecteren en het welzijn van mensen verbeteren.

 ONDERWIJS
Levenslang leren en onderwijs ondersteunen, mensen aansporen tot duurzaamheidsacties.

 WELZIJN 
De gezondheid en het welzijn bevorderen en sociale vooruitgang stimuleren.

 

Mensen



BETROUWBARE 
PARTNER 
Wij zetten sterk in op productkwaliteit en veiligheid en verzekeren ons bedrijfssucces op een integere manier.
 

  PRESTATIES
Betrouwbaar de beste productprestaties en veiligheid leveren als basis van ons zakelijk succes

 TRANSPARANTIE
Duurzaamheid integreren in ons zakelijk bestuur met transparante rapportage, bekendmaking en betrokkenheid.

 SAMENWERKING
Samen met onze partners de duurzaamheid versterken met het oog op verantwoorde bedrijfsactiviteiten in onze toeleveringsketen.

Partnerschappen

Regeneratieve planeet

We zijn op weg naar een duurzame transformatie van ons bedrijfsmodel. Daarvoor passen we onze processen, producten en grondstoffengebruik aan met het oog op een efficiënt gebruik van grondstoffen en een net-zero toekomst. We zetten sterk in op maatregelen om de klimaatverandering in te dijken, een goed werkende circulaire economie en de bescherming van natuur en biodiversiteit.

Klimaat

Een netto-nulbedrijf worden door onze activiteiten en grondstoffen koolstofvrij te maken 

  • Henkel ontwikkelde een netto-nulstrategie die hand in hand gaat met strengere emissiereductiedoelstellingen doorheen onze waardeketen. 
  • Om netto-nul te worden, streeft Henkel de volgende doelstellingen na, gevalideerd door het Science-Based Targets initiative (SBTi): 
    • reductie van absolute Scope 1 en 2 broeikasgasemissies met 42 procent tegen 2030 (basisjaar: 2021); 
    • reductie van absolute Scope 3 broeikasgasemissies met 30 procent tegen 2030 (basisjaar: 2021); 
    • reductie van absolute Scope 1, 2 en 3 broeikasgasemissies met 90 procent tegen 2045 (basisjaar: 2021). 
  • Om de directe emissies op zijn eigen vestigingen te beperken, zal Henkel meer en meer inzetten op energie-efficiëntie en groene stroom gebruiken om de resterende energiebehoeften in te vullen. Nu al is 89 procent van de stroom die Henkel wereldwijd aankoopt afkomstig van hernieuwbare energie.

Circulaire economie

Advance circularity through our products, packaging and technologies.

Onze ambities & doelstellingen voor verpakkingen

  • 100 procent van Henkels verpakkingen worden ontworpen en ontwikkeld om tegen 2025 optimaal recycleerbaar of herbruikbaar te zijn.2
  • We streven ernaar de hoeveelheid nieuw plastic uit fossiele bronnen in onze consumptieproducten met 50% te verminderen. Dat willen we bereiken door het aandeel gerecycleerd plastic in onze verpakkingen tot 30% te verhogen en nieuw plastic te verminderen. 
  • Wij willen er voortdurend voor helpen zorgen dat al het verpakkingsafval op de juiste manier wordt verwijderd en gerecycled, om zo te voorkomen dat het in het milieu terechtkomt. Om dit te bereiken ondersteunen wij initiatieven op het gebied van afvalinzameling en recycling. Wij investeren in innovatieve oplossingen en technologieën die een verbeterde infrastructuur en consumenteninformatie ondersteunen om het recyclingproces te stimuleren.

  

Tegen het einde van 2024 was 89 procent van Henkels verpakkingen al ontworpen voor recycling of hergebruik*. Het aandeel gerecycled plastic in de verpakking voor consumptiegoederen bedroeg wereldwijd 25 procent.

Initiatieven en partnerschappen

Vooruitgang op weg naar duurzaamheid in verpakkingen is alleen mogelijk als bedrijven in de hele waardeketen samenwerken. Daarom is Henkel betrokken bij diverse partnerschappen en bedrijfstakoverschrijdende initiatieven. Enkele voorbeelden:

  • Wij nemen deel aan het New Plastics Economy-initiatief van de Ellen MacArthur Foundation, dat belanghebbenden samenbrengt om de toekomst van kunststoffen opnieuw te bekijken en ideeën aan te reiken om een circulaire economie te bevorderen.
  • Henkel is een stichtend lid van de wereldwijde Alliance to End Plastic Waste, die in januari 2019 van start is gegaan. De Alliance zal oplossingen ontwikkelen en implementeren voor de vermindering en het beheer van plastic afval.
  • Henkel is ook een actieve voorstander van de “Business Coalition for a Global Plastics Treaty” van het VN-verdrag over plasticvervuiling. Samen met meer dan 170 andere internationale bedrijven werken we aan een multistakeholderproces voor een wereldwijde overeenkomst over duurzaam gebruik, terugwinning en recycling van kunststoffen.

Natuur

De biodiversiteit beschermen en herstellen met de nadruk op bossen, land en water, en een verantwoord beheer van hulpbronnen garanderen:

  • Wij zetten ons in om onze grondstoffen duurzaam en niet door ontbossing te betrekken. Ons doel is de ontbossing van primaire en secundaire bossen met een grote ecologische waarde te voorkomen.
  • Een van onze palmoliedoelstellingen voor 2025 is om 100 procent van onze behoefte te dekken met oliën waarvan de verantwoorde herkomst is gecertificeerd of extern is bevestigd. In het boekjaar 2024 hebben we 97 procent van onze totale vraag naar palmolie, palmpitolie en de derivaten daarvan, die voornamelijk door Henkel worden gebruikt, ingekocht als gecertificeerde grondstoffen in overeenstemming met het RSPO mass balance model. 
  • Daarnaast hebben we onszelf tot doel gesteld om de wateronttrekking per ton product met 35 procent te verminderen tegen 2025. Tegen het einde van 2024 hadden we 23 procent bespaard.

Bloeiende gemeenschappen

We doen er alles aan om de levenskwaliteit van mensen te verbeteren. Onze maatschappelijke verantwoordelijkheid: gelijkheid aanmoedigen, diversiteit versterken en mensenrechten respecteren. We bieden onze medewerkers mogelijkheden voor levenslang leren en een aantrekkelijke en gezonde werkomgeving. We pleiten ook voor sociale vooruitgang en toegang tot onderwijs over de hele wereld. Bovendien bieden wij hulp in noodsituaties.

Gelijkheid

Diversiteit, gelijkheid en inclusie versterken, mensenrechten respecteren en het levensonderhoud van mensen verbeteren: 

  • Wij zijn ervan overtuigd dat een gediversifieerd personeelsbestand en een open en waarderende bedrijfscultuur belangrijke succesfactoren zijn in een geglobaliseerde wereld.
  • Onze ambitie is om het percentage vrouwen in het bedrijf op alle niveaus voortdurend te verhogen. Het aandeel vrouwen in managementposities lag in 2024 op 42 procent.
  • Daarnaast willen we de bestaansmiddelen van kleinschalige boeren verbeteren. Sinds 2013 werken we samen met de maatschappelijke organisatie Solidaridad aan initiatieven in Ghana, Honduras, Indonesië, Colombia, Mexico, Nicaragua en Nigeria.

Onderwijs

Levenslang leren en onderwijs ondersteunen, mensen aansporen tot duurzaamheidsacties:

  • Wij willen het engagement van onze werknemers voor duurzaamheid verder bevorderen en offer extensive trainings as part of our holistic engagement program „Sustainability at Heart“.
  • Daarnaast zijn wij vastbesloten om onze gemeenschapsprogramma's voor onderwijs en vrijwilligerswerk verder uit te breiden. Ons doel om in het kader van die verbintenis 30 miljoen mensen wereldwijd te bereiken tegen 2030 (basisjaar 2010).

Welzijn

Bevorder gezondheid en welzijn en help de sociale vooruitgang te stimuleren:

  • Wij bevorderen de gezondheid van onze werknemers om een flexibele, goed presterende organisatie te creëren. Hiervoor vertrouwen we op gezondheids- en veiligheidsnormen die uniform zijn over de hele wereld en bieden we gezondheids- en preventieve zorgprogramma's aan. Als belangrijke doelstelling van onze duurzaamheidsstrategie streven we ernaar om meer dan 90 procent van onze werknemers te bereiken wereldwijd.
  • We blijven ons richten op onze langetermijndoelstelling van nul ongevallen en willen onze veiligheid op het werk tegen het einde van 2025 met 60 procent verbeteren ten opzichte van 2010. In 2024 registreerden we 0,47 arbeidsongevallen per miljoen uur die onze werknemers gewerkt hebben. Dit is een verbetering van 47 procent ten opzichte van het basisjaar 2010.

Vertrouwde partner

Onze waardegerichte bedrijfscultuur en wetenschappelijke en technologische expertise liggen aan de basis van onze prestaties, die we bovendien op een integere manier willen blijven overtreffen. Onze producten en technologieën zijn veilig en van topklasse. We integreren duurzaamheid in ons portfolio en onze bedrijfsprocessen en zijn hierover transparant ten opzichte van onze stakeholders.

Prestaties

Producten van topkwaliteit en chemische veiligheid zijn de basis van ons bedrijfssucces:

  • Onze ambitie is dat elk nieuw product een stap voorwaarts zet op het vlak van duurzaamheid.
  • Ons doel voor 2030 is om de gecreëerde waarde ten opzichte van de milieuvoetafdruk van onze activiteiten tegen 2030 te verdrievoudigen.

Transparantie

Duurzaamheid integreren in ons bedrijfsbeheer met transparante rapportage, openbaarmaking en betrokkenheid:

  • Een van onze palmoliedoelstellingen voor 2025 is volledige transparantie en traceerbaarheid voor palm(pit)olie. In 2024 konden we de traceerbaarheid tot aan de fabriek verhogen tot 94 procent en tot 64 procent tot aan de plantage als onderdeel van een onderzoek naar de transparantie van onze toeleveringsketens voor ingrediënten op palmbasis.
  • We streven ernaar de duurzame transformatie van onze productportefeuille te meten. Onze divisie Adhesive Technologies publiceerde in 2023 gecontroleerde resultaten om de duurzaamheid van zijn productportfolio te beoordelen. Ons bedrijfsonderdeel Consumer Brands werkt aan een soortgelijk proces om de portefeuille op het gebied van consumentengoederen te beoordelen. 
  • We behaalden ook uitstekende resultaten in ESG-ratings in 2024, waaronder de Morningstar Sustainalytics- en EcoVadis-ratings, waarin Henkel tot de top 5 procent van beoordeelde bedrijven behoort.

Samenwerking

Samen met onze partners de impact op duurzaamheid opschalen, wat leidt tot verantwoorde bedrijfspraktijken in onze toeleveringsketens:

  • Onze blijvende ambitie? Streven naar 100 procent verantwoord inkopen, in nauwe samenwerking met onze partners. Momenteel valt zo'n 97 procent van ons inkoopvolume van verpakkingen, grondstoffen en contractfabrikanten onder ons verantwoorde inkoopproces.
  • Als stichtend lid van het industrie-initiatief “Together for Sustainability” (TfS), heeft Henkel bijgedragen aan de ontwikkeling van een Product Carbon Footprint (PCF) richtlijn die leveranciers en bedrijven in staat stelt. De onlangs bijgewerkte richtlijn consolideert bestaande PCF-berekeningsmethoden met betrekking tot de specifieke kenmerken van de chemische industrie en stelt zakelijke en industriële klanten en consumenten in staat om directe vergelijkbaarheid en een beoordeling van de klimaatimpact van producten in de toekomst vast te stellen. In 2024 lanceerde het TfS-initiatief een gestandaardiseerd gegevensplatform (“PCF Exchange”) dat leveranciers en bedrijven in staat stelt om koolstofgegevens uit hun toeleveringsketens te genereren en veilig uit te wisselen.

1 De doelgrens omvat biogene landgerelateerde emissies en verwijderingen door grondstoffen voor bio-energie.

Persbericht